·
Home

·
Advertenties

·
Spirituele Artikelen

·
Spirituele thema's

·
Zoeken / Info

·
Spirituele boeken

·
Ans Corbee

·
Celia Fenn

·
De Hoeders

·
De Monade

·
Eckhart Tolle

·
Gabriela Gaastra-Levin

·
Kryon-Lee Carroll

·
Manuela van der Knaap

·
Niek Johida

·
Praktijk Orfilan

·
Ronna Herman

·
Spiritual Wisdom

·
Steve Rother

·
Suzan Caroll

·
Valerie Donner

Thema: Artikelen-over-Bewustwording
Naam : GesprekmetGod
Titel : Een menselijk verhaal
Tekst : 11/05/04
Bas Meindertsma

Heel menselijk, een omschrijving die ik vind passen bij Neale Donald Walsch. En ik bedoel dat in de goede zin van het woord. Op 27 april, de dag van zijn lezing in Rotterdam, heb ik een interview met deze bijzondere man.

Het was er bijna niet van gekomen, maar gelukkig zit ik dan toch met Neale om de tafel. Hij geeft eerlijk toe de Nederlandse website over zijn boeken nooit gezien te hebben. Gelukkig kan ik hem een plaatje laten zien, net als een strip van de website, die ik voor deze gelegenheid had vertaald in het Engels. De glimlach op zijn gezicht zorgde voor een glimlach op de mijne.

Neale oogt moe van de vliegreis, maar is zeker bij de les. Hij geeft weldoordachte en prikkelende antwoorden. Dat hoor ik ook van anderen die hem interviewen. Ze zijn onder de indruk. Ondanks alle aandacht valt me op dat hij vooral gewoon is gebleven. ""Mensen die me niet kennen behandelen me soms als een beroemdheid of een profeet. Niemand die me kent doet zoiets"", vertelt hij lachend. ""Na 15 minuten met mij is het vrij duidelijk dat ik niets van dat alles ben.""

Dezelfde vragen
Op de website plaatste ik een tijd geleden een oproep om vragen in te sturen. Wanneer ik deze voorleg aan Neale zucht hij. ""Dit zijn weer dezelfde vragen. Ik krijg steeds dezelfde vragen voorgelegd. Ik vind het niet erg om ze te beantwoorden, maar het is steeds maar één persoon die ik ermee bereik. Er zou gewoon een dik boek moeten zijn met alle antwoorden"", zegt hij en schrijft het idee ergens op.

Ik vraag hem hoe dat komt. Omdat mensen niet durven vertrouwen op hun innerlijke stem? Vertrouwen ze alleen op iets buiten zichzelf? Een kort ""ja"" bevestigt mijn vermoeden. Vanwege alle interviews hebben we jammer genoeg niet de tijd om de ingestuurde vragen te behandelen. Neale verzekert me echter dat iedereen antwoord krijgt.

Werk aan de winkel
De hoofdreden voor Neales tour door Europa is niet zijn nieuwste boek, 'De God van Morgen', maar vooral het inspireren van Humanity's Team (HT) - of Team van de Mensheid, zoals het in de boekvertalingen staat. ""De tour gaat over het over de hele wereld verwerkelijken van Humanity's Team.""

Nog geen jaar oud, heeft HT nog een lange weg te gaan. Een groot obstakel lijkt mij de afkeer van het woord God in de Westerse samenleving, terwijl dat juist de oplossing is volgens Neale. Op mijn vraag hoe hij mensen wil bereiken, antwoordt hij: ""door de kracht van de boodschap zelf. De 'Gesprek met God' boeken zijn door 70 tot 80 miljoen mensen gelezen. Dus als mensen een afkeer hebben van God, laten ze dat niet blijken.""

""Het punt is juist dat de God waarmee we een gesprek hebben totaal verschilt van de God waar we een probleem mee hebben. Dat is waarom de boeken zo populair zijn. En interessant genoeg, vinden de boeken altijd hun publiek. Steeds weer.""

Misverstanden
Tot mijn verrassing vertelt Neale me dat hij niet langer het hoofd is van Humanity's Team. Dat was me blijkbaar ontgaan. Eerder hoorde ik zelfs geruchten dat hij langer aanbleef, maar nu bleek dat het hoofd van het Amerikaanse HT zijn rol heeft overgenomen.

Op mijn vraag of hij dan de rol van inspirator heeft antwoordt hij zelfs een beetje verlegen. ""Ik ben de kerel die de boeken heeft geschreven. Ik ben geloof ik de originele bron, maar ik heb niets te doen met de dagelijkse beslissingen van Humanity's Team.""

Dat is niet het enige misverstand dat hij de wereld uit helpt. In tegenstelling tot wat ik gehoord had, wil HT niet 'puur' blijven door niet samen te werken met andere spirituele initiatieven. ""Wat we hebben gezegd is dat we dat niet tijdens de eerste 18 tot 24 maanden willen doen. Eerst willen we er zeker van zijn dat de organisatie stevig op de grond staat. Dat we weten wat we doen en helder zijn over de kant die we op willen gaan.""

""Het is ook niet waar dat we alleen willen uitgaan van de boodschappen van Gesprek met God. Vanaf het begin hebben we gezegd dat de Nieuwe Spiritualiteit zal bestaan uit de boodschappen van alle grote spirituele boodschappen van de wereld, zowel hedendaags als van vroeger.""

""We hebben mensen in hun Nieuwe Spiritualiteit studiegroepjes uitgenodigd om te kijken naar de leraren die overal om ons heen zijn: Deepak Chopra, Marianne Williamson, Eckhart Tolle en vele anderen die boodschappen de wereld in sturen waarvan wij denken dat ze goed en behulpzaam voor de wereld kunnen zijn.""

Op de global website van HT kun je precies lezen hoe de organisatie er nu voorstaat. Of vraag het document 'First Things First' aan door een e-mail te sturen naar firstthingsfirst@HumanitysTeam.com. Je krijgt het document dan automatisch terug gestuurd.

Meer plannen
Maar Neale heeft nog meer plannen. Hij vertelt me ook dat hij bezig is een nieuw boek te schrijven: 'Wat God wil'. Kort samengevat behandelt het boek wat wij denken dat God wil, in tegenstelling tot wat God werkelijk wil. Het zal een dun boekje zijn, waar je snel doorheen leest.

Daarnaast speelt Neale later dit jaar in een film over het 'Gesprek met God'-fenomeen, met hem in de hoofdrol. Het is niet puur een verfilming van de boeken. ""Het is een verhaal over een mens die deze ervaring heeft"", vertelt hij. ""En over wat voor uitkomst de ervaring jaren later heeft voortgebracht.""

""Het is een menselijk verhaal. Dus het doel van de film zal niet zijn om de boodschap van de boeken te verspreiden. Het zal een verhaal zijn over hoe dit iedereen zou kunnen overkomen, zodat iedereen kan begrijpen dat ook zij een gesprek met God kunnen hebben.""

Het gesprek met Neale was inderdaad een menselijk verhaal. Een gesprek met God? Nee, maar wel met een bijzonder mens. Toch was God niet ver weg. Daar kwam ik achter tijdens het terugluisteren van het gesprek, dat ik op cassette had opgenomen. Ineens hoorde ik de Beegees duidelijk op de achtergrond zingen: ""love is such a beautiful thing"".

Niet iedereen zal daar de hand van God in herkennen. Ik wel. Voor mij bewijst het dat God niet alleen luisterde naar ons gesprek, maar er ook zelf aan deelnam. Zoals altijd.

Bron: www.gesprekmetgod.nl

Website : http://www.gesprekmetgod.nl

Druk op deze button om een reactie op dit artikel te geven.
Reactie(s)

BookmarkMaak StartpaginaContactGastenboekAdverterenDisclaimer

© 2003 - 2007: Powered by: A-Tzi

Inloggen
  · Link aanmelden
  · Link aanmelden uitgebreid
  · Advertentie plaatsen
  · Artikel plaatsen
  · Nieuwsbrief
  · Nieuwsbrief Xtra

· BannerExchange
  · BannerPartners