·
Home
 
·
Advertenties
 
·
Spirituele Artikelen
 
·
Spirituele thema's
 
·
Zoeken / Info
 
·
Spirituele boeken
 
 
·
Ans Corbee
 
·
Celia Fenn
 
·
De Hoeders
 
·
De Monade
 
·
Eckhart Tolle
 
·
Gabriela Gaastra-Levin
 
·
Kryon-Lee Carroll
 
·
Manuela van der Knaap
 
·
Niek Johida
 
·
Praktijk Orfilan
 
·
Ronna Herman
 
·
Spiritual Wisdom
 
·
Steve Rother
 
·
Suzan Caroll
 
·
Valerie Donner
 
     
   
   
 

 

 
 
 
Thema: Artikelen-over-Sjamanisme
Naam : W. Bouman
Titel : De Weg van de Innerlijke Krijger - een interview
Tekst : DE WEG VAN DE INNERLIJKE KRIJGER
Een interview met sjamaan Stefan Wils

“Dit is geen gewone opleiding, dit is zelfs geen gewone alternatieve opleiding”. Met deze uitspraak zet sjamaan Stefan Wils zijn werk in een speciaal daglicht. Wat onderscheidt deze man, waardoor hij niet alleen deze uitspraak kan doen, maar zijn leerlingen ook nog volmondig instemmen? En waarom houdt hij niet van new age, terwijl de term ‘sjamanisme’ en ‘new age’ toch vaak met elkaar geassocieerd worden? In februari 2009 gaat hij voor de laatste keer van start met de Opleiding Sjamanistisch Genezer, een opleiding ontstaan uit persoonlijke ervaring en uitgegroeid tot een krachtige methode voor bewustzijnsontwikkeling en spiritualiteit. Hoog tijd voor een interview met deze bijzondere man.

Zou je voor de mensen die nog nooit van sjamanisme hebben gehoord kort kunnen beschrijven wat het is?

“Sjamanisme is het oudste en meest oorspronkelijke pad van geestelijke ontwikkeling dat de mensheid kent. Het is ontstaan in vrijwel alle traditionele culturen, waarin de sjamaan de taak van mythebrenger en healer had. Sjamanisme is het zijn in een hogere staat van bewustzijn. Vanuit deze hogere staat heeft een sjamaan toegang tot andere informatie en heeft hij andere mogelijkheden. Ingrijpen vanuit een hogere staat heeft een zeer grote impact op het dagelijks leven. Een sjamaan is tevens de meester van extase en we werken met technieken die extase oproepen. Dit is niet zomaar een beetje wild doen, extase is een staat van zijn en die is over het algemeen heel erg stil. Een sjamaan laat je eigenlijk delen in die staat. Deze staat is zo hoog dat alles wat er mee in contact komt begint te transformeren. Vandaar dat je als sjamaan eigenlijk niets hoeft te doen.”

“De technieken die je in het begin gebruikt, zoals sjamanistisch reizen, zijn geschikt om een opening in je bewustzijn te creëren. Naderhand worden dit soort technieken totaal overbodig
omdat je langzaam verschuift van het doen van sjamanisme tot het zijn, dan is er geen enkele techniek meer nodig. Dit is uiteraard een proces van vele jaren, een proces waarin je steeds meer wordt wat je doet.”

Een opleiding sjamanisme ontstaan uit persoonlijke ervaring, wat moet ik me daarbij voorstellen?

“Vijftien jaar geleden ben ik volkomen onverwacht met sjamanisme in aanraking gekomen. Voor die tijd had het op geen enkele manier mijn interesse. Ik kwam echter met iemand in contact die voor mij het deurtje open deed. Ik kreeg drie lesjes met daarin wat basistechnieken en de rest moest van binnenuit komen. En dat heb ik geweten. Sjamanisme is een weg van innerlijk krijgerschap. Mijn leven veranderde radicaal en diepgaand.. Zonder enige kennis werd ik door een proces van transformatie getrokken. Een proces waarin je voorbij leert te gaan aan wat je zou willen om zo ruimte te scheppen voor ‘dat andere’. Pas later ben ik verslagen van traditionele sjamanen gaan lezen en besefte ik dat het inwijdingsproces dat zij beschrijven precies is wat ik had doorgemaakt.”

“In de jaren daarna heb ik vele malen bevestiging gekregen dat ik sjamaan ben. Zo was ik een paar jaar geleden in Mexico, een land waar sjamanisme nog heel vanzelfsprekend en bekend is bij de mensen. In een grote kerk stonden meerdere Mexicaanse sjamanen healingen te geven. Toen ik een beetje stond te peilen hoe ze hun werk deden, kwam één van hen naar me toe en vroeg me wat ik daar deed en zei ‘je weet toch hoe het werkt?’ ”

“Sjamaan zijn is een taak in het leven die je niet voor jezelf uitkiest – er is geen keus. En of je nu sjamaan wordt of het sjamanisme leert gebruiken als ontwikkelingsweg, deze ontwikkeling is altijd ondanks jezelf en nooit dankzij jezelf. Het enige dat deze ontwikkeling namelijk in de weg staat ben jezelf. Eigenlijk is het er allemaal al, het enige is dat je niet oplet. Bij mijzelf is dit ook zeker het geval geweest. Ik heb in de loop van mijn leven veel uitgeprobeerd. ik heb extreme kanten van het leven leren kennen. Achteraf zie ik dat die ervaringen nodig was voor wat ik nu doe.”

Een sjamaan heeft in de mythologie een heel specifieke plek. Je zou kunnen zeggen dat ‘sjamaan zijn’ een mythische taak in het leven is die je niet zelf uitkiest. Iets wat je overkomt in plaats van dat het je wel een mooie carričre lijkt. Toch heb je ervoor gekozen mensen les te geven in sjamanisme.

“Sjamanisme heeft een heel krachtige werking in de menselijke psyche. Ik ben begonnen met het geven van healingen en had verbluffende resultaten. In Duitsland kwamen mensen van heinde en verre om bij mij een healing te krijgen. Op een gegeven moment kwam het idee op om les te gaan geven. In deze ontwikkeling kun je een aantal fasen onderscheiden en de fasen die ik zelf doorleefd heb, daarin kan ik mensen meenemen. In de Opleiding leer ik de mensen eigenlijk hoe ik zelf begonnen ben. Al snel merkte ik dat als mensen hiermee leren werken, ze een ruimer perspectief ontwikkelen, ze komen veel meer in hun kracht en hun leven komt meer in harmonie. Acht jaar geleden is de Opleiding echt gaan lopen en het is inmiddels uitgegroeid tot een krachtige methode van bewustzijnsontwikkeling. ”

“In mijn eigen ontwikkeling is het leraarschap een belangrijke fase geweest. Het heeft mij veel gebracht en kwaliteiten in me wakker gemaakt die eerder onberoerd waren. In de loop van de jaren ben ik er enorm in gegroeid en in plaats van het ‘te doen’, ‘ben’ ik het nu. Het les geven doe ik met veel plezier, maar het gaat me ook gemakkelijk af en voor mij is het duidelijk dat deze fase afgelopen is.

Je geeft altijd aan ‘sjamanisme is voelen’. Nu is het ‘voelen’ waar jij aan refereert een specifiek iets. Je refereert bijvoorbeeld niet aan persoonlijke gevoelens, of wel?

“Nee, ik ben niet geďnteresseerd in persoonlijke gevoelens, ik ben geďnteresseerd in hoe ‘het’ voelt. Dat is omdat jouw gevoelens altijd slechts een beperkte waarneming zijn, terwijl ‘het’ voelen veel ruimer is. Met ‘het’ verwijs ik naar eigenlijk naar het leven of de feitelijke omstandigheden maar ook naar ‘het’ van ‘het regent’, maar ook naar God, Allah, Abbah, Boeddha of welke vorm het voor jou maar heeft. Door je waarneming naar een ruimer perspectief te trekken, komen je eigen gevoelens en gedachten in een ander perspectief te staan en blijken ze misschien niet zo belangrijk als ze je altijd hebben laten geloven. Zo ontwikkel je een levenshouding waarin je veel meer kunt accepteren dat de dingen zijn zoals ze zijn. Het leven blijft lachen en huilen, dat is inherent aan het leven, maar je wordt er dan niet meer zo door meegesleurd. Je hoeft niet langer zo te vechten met het leven en er ontstaat meer harmonie.”

“In deze Westerse maatschappij vinden we onze eigen gedachten en gevoelens heel erg belangrijk. Kijk maar hoe de Westerse psychologie en ook veel alternatieve therapieën te werk gaan. We besteden heel veel aandacht aan hoe we ons voelen en wat we ervan vinden. We pluizen ons leven uit in de hoop daar beter van te worden, maar ontdekken na tien jaar dat we nog steeds met dezelfde sores rondlopen. En dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat gedachten en gevoelens in traditionele maatschappijen duivels en demonen worden genoemd. Met onze aandacht scheppen we de hele tijd voedsel in de monden van die duivels en demonen. Dat wordt zelfs aangemoedigd! Ik zou als duivel of demon dan ook wel blijven leven, lijkt me zo.”

“Mensen houden zichzelf echt voor de gek. Zeker in het new age circuit zie je veel wishful thinking. Tegen mijn leerlingen ben ik daarom ook radicaal. Al die gedachten, al die dromen, ik kap ze vrijwel direct af. Gelukkig heb ik daar inmiddels een vriendelijke vorm voor gevonden, maar ik blijf streng. Dat is ook nodig als mensen echt iets willen ontwikkelen in zichzelf.”

“Eén keer kwam een bekend medium bij mij voor een healing en bij binnenkomst ‘zag’ ik direct dat het mediumschap volledig eigen verzinsel was. Gelukkig kwam ze zonder dat ik haar iets hoefde te vertellen na de healing tot dezelfde conclusie. Ik hoor soms de meest prachtige verhalen van mensen, maar vanuit mijn perspectief is het grootste deel fantasie. Maar het geldt voor iedereen, iedereen houdt zichzelf voor de gek. Je denkt het allemaal heel goed te weten, maar als je het goed zou bekijken ontdek je dat het enige wat je hebt concepten zijn. Je eigen ideeën, of de ideeën die je van een ander hebt, in een boekje hebt gelezen of op televisie hebt gezien. En daarmee heb je voor jezelf een wereld opgebouwd die eigenlijk vrij benauwend is en je ziet niet meer waar je eigenlijk bent. Wat ik probeer is om mensen van die ideeën los te trillen en ze een manier te laten zien waarop ze ook kunnen kijken.”

“Mensen lopen vast in het proberen te begrijpen. Laat het proberen te begrijpen los en je wordt een stuk gelukkiger. Deze ontwikkeling leidt ertoe dat je ermee leert leven dat het leven een mysterie is. Je leert ermee leven dat alle zekerheden slechts schijn zijn. En dat je in die onzekerheid uitstekend gelukkig kunt zijn.”

Als mensen zo gehecht zijn aan denken en het ‘proberen te begrijpen’, hoe zorg je er dan voor dat ze dit even loslaten en een krachtige innerlijke ervaring krijgen?

“Sjamanisme speelt zich af in soul, gevoel. In tegenstelling tot denken, zijn er in gevoel geen grenzen. Je zou kunnen zeggen dat ieder mens deelt in een gevoelsveld en daarin van alles ervaart. Als sjamaan ben ik eigenlijk een specialist in soul en daarin probeer ik de mensen te laten delen. Voor de Westerse mens in een individualistische maatschappij is dit vaak een volslagen onbekend gegeven. Voor de werking van de energie maakt dat echter niet uit. De healingenergie waar ik mee werk is zo krachtig, daar is bijna geen ontkomen aan. Als je nagaat dat er in soul geen grenzen zijn, dan kun je misschien wel voorstellen dat de meest krachtige energie de leiding neemt. Dit is iets waar mensen hun profijt mee kunnen doen en ik heb eigenlijk alleen maar mooie dingen zien gebeuren bij de mensen die bij me komen.”

“Voor sommige mensen kan mijn aanwezigheid op zich al een beweging op gang brengen. De energie waar ik mee werk is er namelijk altijd – tijdens healing en lessen richt ik me er meer op dan in het dagelijkse leven, maar op de achtergrond draait het altijd mee. De meeste mensen merken het niet op, maar toch zie je dat ze het ergens van binnen weten, ze zijn zich er alleen niet van bewust. Ik durf met recht te zeggen ’dit is geen gewone opleiding, dit is zelfs geen gewone alternatieve opleiding’.”

“Als mensen aan de Opleiding beginnen, geef ik altijd het advies geen boeken te lezen over sjamanisme. Sjamanisme ligt volledig buiten denken, dus wat je er ook over denkt, het zit er volledig naast. En door erover te lezen creëer je in jezelf al een bepaalde verwachting. Als de werkelijke ervaring dan komt, weet je niet meer wat je ervan moet denken: ‘Heb ik dat nu gezien omdat ik het gelezen heb, of was het echt?’

Het sjamanisme dat je overdraagt is van iedere exotiek ontdaan. Geen tipi, berenvellen etc. Waarom?

“Als sjamaan dien je jouw gemeenschap. Ik ben een sjamaan in een Westerse wereld. De mensen die bij me komen zijn Westerse mensen met Westerse problemen. Ze moeten leren hoe ze met hun problemen op twee hoog achter kunnen omgaan en niet hoe ze met de berg praten. In de natuur werken kan een heel krachtige ervaring geven, maar zelfs als ik met mensen in de natuur werk, ben ik niet geďnteresseerd in de geest van de boom. Ik ben geďnteresseerd in wat het met de mens doet.”

“Sjamanisme is er eigenlijk op gericht de mensen te leren hoe ze kunnen leven. De taak van de sjamaan is van oorsprong het vertalen van de boodschap van de geesten naar het alledaagse leven. Als dat het leven in een jagerscultuur was, stonden de boodschappen in het teken van jagen – denk maar aan de rituelen en gebeden voor het danken van het gedode dier. Die rituelen zijn heel krachtig binnen die cultuur, maar in onze cultuur is het ver weg en niet van toepassing als je in de stad woont.”

“Dit betekent niet dat als ik met mensen in de natuur werk, ze niet in contact komen met de geest van de boom of de geest van het water. Heel vaak gebeurt dat spontaan. Mensen hebben dan een heel krachtige ervaring die ze een impuls geeft voor meer openheid en harmonie in het dagelijks leven.”

Je gaat nog één keer van start met de Opleiding. Wat ga je doen als je geen les meer geeft?

“Wat ik precies ga doen, dat laat ik nog even in het midden. De fase van leraarschap is duidelijk ten einde en ik maak ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe werelden dienen zich aan. Daarnaast ben ik met een aantal mensen in overleg die de Opleiding gaan voortzetten, want al zeg ik het zelf, dit is toch wel een bijzondere school en het zou zonde zijn als deze met mijn vertrek zou ophouden te bestaan.
Website : http://www.shuemamsterdam.nl
   
Druk op deze button om een reactie op dit artikel te geven.
Reactie(s) Naam : Shuem
Na de ontwikkelingen beschreven in dit artikel is de Opleiding van Shuem door verschillende fasen gegaan. Nu, enkele jaren later, is het uitgekristalliseerd in een combinatie van online lessen en live meditatieweekenden. Stefan woont inmiddels in Spanje en komt drie keer per jaar naar Nederland voor healingsessies, meditaties en lessen. Meer info hierover is te vinden op www.shuemamsterdam.nl
 

 
 
     
   
 

BookmarkMaak StartpaginaContactGastenboekAdverterenDisclaimer


 
© 2003 - 2007: Powered by: A-Tzi

     
 
    Inloggen
  · Link aanmelden
  · Link aanmelden uitgebreid
  · Advertentie plaatsen
  · Artikel plaatsen
  · Nieuwsbrief
  · Nieuwsbrief Xtra
 
  · BannerExchange
  · BannerPartners
  · Gastenboek
  · Kaartje sturen
  · Spirituele Promotie & Diensten
  Kijk hier voor de mogelijkheden voor spirituele promotie activiteiten
   
   
 
   
   
 
  · StartKunst
  · A-TZI