·
Home

·
Advertenties

·
Spirituele Artikelen

·
Spirituele thema's

·
Zoeken / Info

·
Spirituele boeken

·
Ans Corbee

·
Celia Fenn

·
De Hoeders

·
De Monade

·
Eckhart Tolle

·
Gabriela Gaastra-Levin

·
Kryon-Lee Carroll

·
Manuela van der Knaap

·
Niek Johida

·
Praktijk Orfilan

·
Ronna Herman

·
Spiritual Wisdom

·
Steve Rother

·
Suzan Caroll

·
Valerie Donner

Thema: Artikelen-over-Bewustwording
Naam : Martine Maria
Titel : Als ik mijn hart volg dan....
Tekst : ONDERZOEK ‘VOLG JE HART, HOE DOE JE DAT’

Eind mei/begin juni 2010 hebben ruim honderd mensen* de zin afgemaakt
“Als ik mijn hart volg dan…..”. (Beste mensen: bedankt!) Zo heb ik een hele lijst ‘gevolgen’ gekregen van ‘je hart volgen’. De lijst vind je onderaan dit artikel.

OVERWEGING:

Blijheid
Wat gelijk opvalt als je naar deze lijst kijkt is dat 20% van de deelnemers blijheid/geluk ervaart als ze hun hart volgen. Dan is er ook nog eens 7% die opschreven heeft dat ze gaan dansen, lachen, etc. of te wel 7% die uiting geeft aan blijheid, aan levensvreugde. Ik raad mensen aan om, als ze hun hart willen volgen, te kiezen voor hun meest vreugdevolle pad. Ik word er zelf blij van dat ruim een kwart van de deelnemers iets heeft opgeschreven wat met vreugde te maken heeft! Sta je voor een moeilijke keuze ga dan bij jezelf na welke weg je levensvreugde brengt, de kans is groot dat dat de keuze van je hart zal zijn.

Mezelf
Wat na ‘je blij voelen’ hoog scoort is ‘ben ik mezelf’ en ‘dan volg ik mijn eigen weg’. Beiden worden door 8% van de mensen genoemd. Samen zijn ze dus goed voor 16%. Als ik daar zo over mijmer denk ik, dat is toch wel opmerkelijk. Ik ga er dan even van uit dat als deze mensen niet hun hart volgen dat ze zich dan niet of minder zichzelf zijn of niet of minder hun eigen weg volgen. Zit ‘het zelf’ dan in ons hart? Zou je kunnen zeggen dat het hart gebied ons ZELF het dichtst benadert? Ik ben niet mijn lichaam, ik ben niet mijn denken maar ben ik dan mijn hart? Nee, ik denk niet dat ik mijn hart ben maar ik denk wel dat mijn hart de zuiverste uitdrukking is van wat ik in wezen ben. Dus mensen, ben je op zoek naar jezelf, stel je jezelf soms de vraag ‘wie ben ik?’ dan zou ik beginnen met naar je hart te luisteren, dat lijkt me de kortste weg naar het antwoord.

Het komt goed
Mooi vond ik het om te lezen dat 5% van de mensen die mee hebben gedaan al vanuit hun hart leven. Een andere 5% geeft aan dat als ze hun hart volgen dat het dan goed is of goed komt. En als ik dan denk aan die 5% die hun hart volgen in het leven vraag ik me af: ervaren die het als goed? Ja, ik denk het wel. Maar wil dat dan zeggen dat ze geen uitdagingen meer krijgen in de vorm van ziektes, onenigheden, teleurstellingen etc.? Nee, dat denk ik niet. Natuurlijk krijgen zij ook hun uitdagingen, die horen bij het leven. Het verschil zal erin zitten hoe ze ermee omgaan. Denk je ook niet?

Kinderen
Er hebben 14 kinderen aan dit onderzoekje meegedaan. Hun reacties heb ik ook verwerkt in de lijst. Gevolgen die zij noemden waren oa ‘dan voel ik me vrij’ (2x), ‘dan wordt/ben ik mezelf’ (3x), ‘doen wat ik wil/leuk vind’ (3x).

Oefenen
Lieve mensen, laat deze lijst een aanmoediging zijn om de weg van je hart te volgen. Luisteren naar en handelen vanuit je hart vraagt oefening. Een blij gevoel is iets anders dan weten waar je blij van wordt. Soms zit er een scherm voor je blije hart gevoel zodat je niet goed kan voelen wat je meest vreugdevolle pad is. Zo’n scherm kan bestaan uit gedachtes, nare herinneringen, beperkende overtuigingen, emoties etc. De weg van je hart volgen vraagt (leren) luisteren naar je ware gevoel. Ik schrijf met opzet ware gevoel omdat ik niet de gevoelens die uit emoties of gedachten ontstaan bedoel maar je innerlijke gevoel, je intuïtie.

Nieuw tijdperk
Als ik alle memoblaadjes met reacties lees en doorvoel komt voor mij de ruime meerderheid uit het ware gevoel. Blijkbaar hebben de deelnemers zich op hun ware gevoel kunnen afstemmen toen ze de zin afmaakten. Dat is hoopgevend. We kunnen het! De lijst straalt sowieso veel positiviteit uit, je zou kunnen zeggen dat er allemaal ingrediënten worden genoemd voor de nieuwe tijd.

In mijn visie is het tijdperk van het hart aangebroken. Dat wil zeggen dat we steeds meer gaan vertrouwen op ons hart-gevoel. Dat we de leiding over ons leven steeds minder aan ons hoofd toevertrouwen en steeds meer aan ons hart. Om mij heen zie ik steeds vaker mensen die op zoek zijn naar de weg van het hart. Omdat dat niet altijd zo makkelijk is als het lijkt heb ik dit onderzoekje gedaan. Ik hoop van harte dat je hier aanmoediging vindt en dat onze hartvlammen meer zullen oplichten, dat we een liefdevol en vreugdevol netwerk vanuit ons hart zullen opbouwen hier op aarde.

Een harte groet,
Martine Maria
www.martinemaria.nl

Reacties en/of vragen nav dit onderzoek zijn uiteraard welkom, stuur ze naar contact@martinemaria.nl.

Dit artikel mag alleen in z’n geheel worden overgenomen, mét bronvermelding.

De lijst met gevolgen van je hart volgen:

Hieronder vind je de lijst waarop ik de reacties heb verwerkt.
Gevolgen van je hart volgen zijn Hoevaak is dit genoemd Hoeveel % noemt dit
heel fijn voelen (gelukkig/blij/heerlijk) 21 20%
Ben/word ik mezelf 8 8%
dan volg ik m'n eigen weg 8 8%
levensplezier (dansen/lachen) 7 7%
doen wat ik wil/wens/leuk vind 5 5%
goed doen voor mezelf & anderen 5 5%
komt/is het goed 5 5%
leef ik net als nu 5 5%
in liefde met elkaar en voor elkaar 4 4%
luisteren naar innerlijke stem/intuïtie 4 4%
verbonden voelen 4 4%
werk gerelateerd 4 4%
in de natuur zijn 3 3%
loslaten 3 3%
warmte ervaren 3 3%
anderen helpen 2 2%
balans/harmonie 2 2%
gebruik creativiteit 2 2%
liefde ervaren/leven 2 2%
meer rust 2 2%
openen voor…. 2 2%
vrij voelen 2 2%
de werkelijkheid nemen zoals hij is 1 1%
gaat hij kloppen 1 1%
gesteund voelen 1 1%
in contact met oerbron 1 1%
in het nu leven 1 1%
in m'n kracht 1 1%
maak ik de weg vrij 1 1%
onvoorwaardelijk zijn 1 1%
overgave 1 1%
vertrouwen 1 1%
voldoening 1 1%
zieletaak 1 1%

* 105 deelnemers, waarvan 91 volwassenen en 14 kinderen. Zij waren bezoekers van de Life & Spiritfair in Bovenkarspel of van de opening van het Soulcenter in Hoorn

Website : http://www.martinemaria.nl

Druk op deze button om een reactie op dit artikel te geven.
Reactie(s)

BookmarkMaak StartpaginaContactGastenboekAdverterenDisclaimer

© 2003 - 2007: Powered by: A-Tzi

Inloggen
  · Link aanmelden
  · Link aanmelden uitgebreid
  · Advertentie plaatsen
  · Artikel plaatsen
  · Nieuwsbrief
  · Nieuwsbrief Xtra

· BannerExchange
  · BannerPartners